Category: Langrenn

Skisesongen er i gang!

Skisesongen er i gang!

En ny skisesong står for tur og det er bare å glede seg til vinteren. Her er terminlista over rennene som passer for barn 9 år (året du fyller ni) og eldre. Og en oversikt over rennene som inngår i  Milslukern Cup (for 13-14 åringer) og BDO cup (for 15-16 åringer).

På Lauritz Bergendahl minneløp, Oslo Skifestival, KM langrenn, Rossignolrennet,  Njårdrennet, Heming-rennet og Naborunden, møtes vi ved SIF-teltet, hvor det er smørehjelp. Det viktigste med å gå renn er å få en positiv opplevelse og det sosiale miljøet. Da er det viktig at vi foreldre har ”lave skuldre” og ikke stresser. Det er jo bare et skirenn!! Påmelding til rennene gjør hver enkelt gjennom www.minidrett.no og 

NB!!! gå kun de rennene som «passer». Det skal ikke være noe rennpress!!

Naborunden har egen påmelding og nærmere info kommer. Datoene er som følger: 

19/1 klassisk i Sørkedalen, 9/2 skicross på Fossum og 2/3 friteknikk i Holmenkollen.

Det er sendt ut info om Ungdomsbirken 15. mars. SIF har reservert hotellrom og info er sendt ut. Vi var mange familier i fjor, og det var en veldig hyggelig helg. Finner du ikke mailen med info, så ta kontakt på Knut.Borbe@gmail.com

Skriv ut vedlegget og heng den på kjøleskapet. Håper vi bli mange SIF’ere i år også.

Stor ski-hilsen!!

Knut Borbe

Fra venstre Fredrik Borbe, Mats Grøholdt i Torsby skitunnel. Her finpusses skiteknikken før en ny sesong. Torsby ligger kun to og en halv times kjøring fra Oslo, og et dagskort koster 300 kr for voksne og 160 kr for de under 15 år. 

To stolte SIF’ere etter et flott gjennomført Ivar Formos Minneløp, løpet som en alltid løper om høsten. Løpet går i flott terreng og passer alle nivåer.

På bilde fra venstre Anette Borbe og Jenny Bergan

Til deg som skal ha lisens fo rskisesongen 2014/15

Til deg som skal ha lisens fo rskisesongen 2014/15

Alle som deltar i renn skal ha betalt lisens fra fylte 13 år. Lisensen fungerer som en forsikringspremie og dekker eventuelle skader på utøver. 

Man kan kjøpe engangs- eller sesonglisens. Engangslisens gjelder for ett renn og betales direkte til klubben som avholder rennet, det koster kr 50,-. Sesonglisens fås gjennom den klubben hvor man er medlem og som man representerer i renn, det koster kr 290,-. Sesonglisens kjøpes nå, og deltaker/løper må melde fra til sin klubb for å få sesonglisens. Ta kontakt så snart som mulig.

Betalingsinformasjon og informasjon om skilisensen generelt finner du på www.skilisens.no. Du kan finne din betalingsinformasjon direkte ved å logge deg inn med ditt brukernavn og passord på www.minidrett.no

For SIF medlemmer som skal ha lisens, – ta kontakt med Nina Grønvold på e-post: nina@skansebakken.no

Vi gleder oss til sesongen!

Røa langrenn og Sørkedalens IF – sammen på trening

Røa langrenn og Sørkedalens IF – sammen på trening

Sørkedalens if har et godt samarbeid med Røa il langrenn. Dette innebærer blant annet at alle barn og ungdom som er medlem i SIF kan delta på Røa langrenn sine treninger, samlinger og andre helgeaktiviteter. Dette er en god anledning til å utvide bekjentskapskretsen, du møter andre du kanskje vil gå på skole med på Hovseter, og du får et større treningsmiljø. I tillegg kan du trene oftere da Røa langrenn trener på dager da SIF ikke har treningstilbud.

Det du må gjøre er å gå inn på denne nettsiden: http://roail.no/langrenn/om-langrennsgruppa/

Du skal ikke melde deg inn i Røa, men du må skrive deg på mailinglisten til den aldersgruppen som er aktuell. Du får da tilsendt treningsprogram for hver uke. Her får du vite hva som skal trenes, hvor dere møter, når, etc. Alt du trenger å gjøre er å møte på riktig tid og sted.

Flere i SIF benytter seg av dette tilbudet, har vært med på samlinger og treff og synes det er supert. Bli med du også, hvis du synes det høres gøy ut.  NG

Valg av skiutstyr til barn og ungdom

Valg av skiutstyr til barn og ungdom

5187145_2153723Styr unna smørefrie ski. Gleden ved å gå på ski blir så mye større når skiene sitter og glir godt. For å oppnå dette må det smøres. SIF har vært så heldige å få tips fra Per Knut Aaland. Benytt anledningen til å se hvor enkelt det gjøres selv på det Wold – cup nivå. Det er lett å smøre gode ski.

De minste barna skal ha myke ski ”uten spenn”. Først når barna får inn tyngdeoverføringen får skiene spenn (smørelomme). Av denne grunn er det ingen fare å kjøpe brukte ski (arve eller få) til de unge. Først når de går med god tyngdeoverføring må skiene tilpasses kroppsvekten.

Her er noen råd fra ski foreningen ang lengde på ski og staver.

3-4 år: Kroppslengde

5-6 år: Kroppslengde +0 -10 cm

6-8 år: Kroppslengde +5 – 15 cm

8-10 år: Kroppslengde + 15 -20 cm

Frem til 5-6 års alderen er stavene mest til pynt og kan derfor ha store trinser med plastpigg. Når barnet får bedre motorikk og begynner å bruke stavene, bør stavene være lette og med ”løypetrinse” og metallspiss.

Stavene bør rekke til midt på overarmen og noe kortere for de minste.

Barn liker å skøyte, så jeg vil anbefale at du velger skiene i nederste ende av anbefalingene, og en kombi – sko fra 8-9 års alderen.

Mvh Knut Borbe